maandag 12 november 2007

Contradictie per definitie, gut feeling en stramien

IBL, International Business and Languages. Geweldige studie, zit er wel op mijn plek ware het niet dat ik er ^*&##*% veel voor moet doen. De L staat helaas niet voor Leisure en ik ben het type student liever lui dan moe. Nou ja lui? Ja, ik hecht waarde aan de momenten in badjas met chips en dvd, ballet, vrienden, werk, op pad gaan en eten bij mama. De werklast die opgegeven wordt lijkt echter al die dingen te verdrijven.

Dat veel doen houdt in; de conceptuele vakken, talenlijn (3 op z’n minst) en praktijk. Alles is leuk, alleen niet tegelijkertijd. Een mondeling, grammaticatoets en portfolio in 3 talen, casestudies om te oefenen voor marketing en ook finance plus, als pièce de resistance, het in de praktijk brengen middels een project van marketing en finance. Er blijkt weinig spare time over te blijven.

Daardoor is het extra bitter te slikken dat in de opgegeven opdracht er een tegenstelling schuilt waar ook docenten geen bevredigend antwoord op hebben. Dat talen zich niet ontwikkelen middels een multiple gok toets dat begrijp ik. Hoewel weer een portfolio irritant wordt, is er een aantoonbaar nut en is er een meetbare progressie voelbaar. Onderricht in macro-economische factoren, de werking van micro en meso economie, organisatie, marketing, finance etc etc is eveneens belangrijk. Het zijn de poten van mijn onderwijsstoel. De crux zit hem in het praktijk gedeelte. De opdracht is meestal interessant, de uitwerking slopend maar nog steeds motiverend. Waar ik dan over val? De non-professionaliteit die zogenaamd door professioneel werken wordt gehuldigd.

Om een plaatje te schetsen. Ik en mijn 8 andere groepsleden zijn in opdracht een bedrijf begonnen. Voor dat bedrijf moeten we aandeelhouders weten te versieren, een product inkopen en exporteren naar het buitenland. Hiervoor moet je een businessplan schrijven.

Om dat zo zorgvuldig mogelijk te fabriceren gaan er vele onderzoeken aan vooraf. Onderzoeken die we doen met de handvaten die we in de eerder genoemde conceptuele vakken aangereikt hebben gekregen. De diamant van Porter, swot, BCG matrix voor je product life cycle, destep (ezelsbruggetje), Ricardo’s law van absolute and comparative advantage , as is analysis organische structuur, bedrijfskolom en cultuurdimensies van John Mole. U noemt het en wij hanteren het. Braaf geleerd en verrek, handig ook om alles in kaart te brengen.

Waarom dat dan allemaal in het plan moet worden beschreven is mij een raadsel. Mijn gevoel zegt me dat de conclusies erop wijzen dat we de dingen volgens het boekje hebben uitgezocht. En de conclusies daar gaat het toch om? Ik zou dus eigenlijk een plan van 4 kantjes kunnen inleveren lijkt me zo. Maar nee dat is niet genoeg. Dat is niet genoeg omdat ze willen weten of we de stappen hebben ondernomen! Als ik een solid pitch heb en alle vragen kan beantwoorden waarom de behoefte het dan breed uitgemeten op schrift te hebben. Wie in het bedrijfsleven of welk leven dan ook gaat een businessplan van 30 pagina’s lezen. Hebben ze op de bank niets anders te doen? Die swot kan ze gestolen worden, de estimated profit and loss account is veel interessanter.

Het is allemaal al zoveel werk waarom dan toch nog meer in nette zinnen geformuleerde voor zichzelf sprekende informatie. Laat mij maar presenteren. It’s all a stage, een pirouette of een praatje maakt mij niet uit. Ik ben niet voor niets hoofd afdeling sales and promotion. IJs aan een Eskimo verkopen kan ik wel en waarom? Omdat ik de info heb, ik weet wel degelijk waar Abraham de mosterd haalt, het researchen is gedaan. Zelfs als cijfer analfabeet (daar bestaat een woord voor maar ik ben ‘m kwijt) krijgen ze me niet klein met de eerder genoemde profit and loss account.

Kaders en patronen, stappen die gezet moeten worden, prima maar het wordt zo onderhand een studie over de studie en als ik zeg dat dat voor mij tegenstrijdig is krijg ik nul op rekest. Was praktijk/ groepsgestuurd onderwijs niet bedoeld om zo goed mogelijk het echte werk te evenaren? Om ons optimaal klaar te stomen tot young professional? Ze zien me al aankomen de aandeelhouders en geldschieters met mijn uitleg over sales stragieen en welke middelen van promotie ik wil gebruiken, dat alles uitgelegd in 30 pagina’s , de annexes niet meegeteld?!

Geen opmerkingen: